Українська мова 9 клас



Повторення вивченого


   Переклад тексту з російської мови 

 Перекладіть і запишіть текст українською мовою. Визначте стиль і тип мовлення.
Идешь по зимнему лесу и не налюбуешься. Глубокие и чистые лежат под деревьями сугробы. Высокие, неподвижные, спят сосны, синеватые тени их стройных стволов лежат на белых нетронутых сугробах. Над лесными тропинками кружевными белыми арками согнулись под тяжестью инея стволы молодых берез, тяжелыми шапками белого снега покрыты ветки высоких и маленьких елей. Сорвется такая белая шапка с вершины высокой ели - долго серебрится в морозном воздухе легкая снежная пыль.
Тихо в спящем зимнем лесу, но чуткое ухо улавливает живые тонкие звуки (И. Соколов-Микитов).
II.      Зіставте ваш переклад з надрукованим. Порівняйте вимову і написання виділених слів в обох мовах.
III.     Зіставте вживання розділових знаків в обох текстах. Який висновок можна зробити?
Зверніть увагу!
1. Під час перекладу перекладайте не окремі слова, а думки. Перечитуйте все речення після перекладу.
2.    Добирайте з низки можливих слів (синонімів) те слово, яке є доречним в оточенні інших слів і точніше передає думку.





"Букви н  і нн у частинах мови"(повторення) 







 Виписати слова з НН  у  суфіксах із збільшувально-підсилювальним значенням.

І. Закипіла по Вкраїні страшенна тривога, як на шляхту піднялася сірома убога. (П.Куліш.) Чи ж я винен, що скрутонька зрана опрягла нас тяженним ярмом? (М.Старицький.) Ніч темна, олив’яна, зимна, люта, лиш вітер обертає хмар  важенні жорна. (Б.-І.Антонич.) Лагідна ніч не має перемоги, не може зняти  дум страшенної облоги. (С.Черкасенко.) Козаче село Глибове при самому Дніпрі, та облягли його  височенні гори. (Марко Вовчок.) Пригадуєте радощі хлопчини, що коропа “такенного” впіймав? (М.Рильський.) Подивися, як зіщулилась травинка, чекаючи з жахом важкенних чобіт. (В.Кузьмич.) Ви бачили, як рута проростає через гудрон або гранітну брилу? Пагінчик! А якенну має силу! (П.Воронько.)
ІІ. Коли б мене більше на світі було, підняв би забуті народи, їх кроки, добра їхніх душ глибоченні потоки, - коли б мене більше на світі було! (П.Воронько.) Під літнім широченним небокраєм мене стрічають друзі і знайомі, і кожен добрим словом пригощає, пахучим хлібом, яблуками в домі. (А.Малишко.) Над ними висів клапоть олив’яної хмари, а круг них їжився  височенний, цупкий, жовтий комиш, немов сунувся разом із ними, як зачарований. (М.Коцюбинський.) Страшенний чорний павучище, мов копиця,  сидів  на вербі  і дивився  своїми блискучими витрішкуватими баньками. (Панас Мирний.)

Від поданих слів утворити слова із суфіксами із збільшувально-підсилювальним значенням. Одне-два  утворених слова ввести до самостійно складеного речення .

Здоровий, глибокий, гарячий, страшний.

              Українська мова
             

Не з різними частинами мови




Тренажер з правопису

https://webpen.com.ua/pages/Morphology_constant_leng_parts/particle_HE_spelling.html


Правопис не з різними частинами мови. Завдання в тестовій формі. Українська мова. Підготовка до ЗНО (зовнішнього незалежного оцінювання)
1. Частку не треба писати разом з наступним словом у рядку
А не/покоїтися про сина
Б ще не/завершена праця
В не/довга, але цікава лекція
Г не/крутити носом
Д досі не/прочитана книжка
2. Частку не треба писати окремо з наступним словом у рядку
А не/сила терпіти
Б не/досконалий твір
В ітн в не/пам ять
Г не/довиконувати план
Д не/здужати задачу
3. Частку не треба писати окремо з наступним словом у рядку
А Не/має лиця на ньому
Б не/одноразово повторювати
В радість не/вимовна
Г не/святі горшки ліплять
Д не/досипати ночей
4. Частку не треба писати окремо з наступним словом у рядку
А ще не/підкорені вершини; не/вивчене питання
Б лан не/засіяний; не/затоплена навесні місцина
В не/опале листя; не/перекладений ніким текст
Г досі не/збудований дім; не/переборне бажання
Д зовсім не/відомий Вороний; не/захищений сад
5. Частку не треба писати окремо з наступним словом у рядку
А плани не/здійснені; не/прогріта сонцем земля
Б не/заплетена, а розплетена коса; не/випитий сік
В не/спростовані нею чутки; не/скопані ділянки
Г не/зважаючи на дощ; ще не/оголошені результати
Д ніким не/порушене питання; не/знайдені скарби
6. Частку не треба писати разом з наступним словом у рядку
А не/политі вранці квіти; не/перевірені відомості
Б човен не/прив’язаний; не/обсаджений берег
В не/вибілене полотно; не/вишитий, а витканий
Г не/посіяна батьком трава; не/доплетений тин
Д не/завершена робота; не/розчищені стежки
7. Частку не треба писати разом з наступним словом у рядку
А ужити не/гайних заходів; не/треба чекати
Б зупинився не/випадково; не/глибока ріка
В писав не/думаючи; розгулялася не/года
Г сказав дуже не/впевнено; давно не/здужає
Д зник не/сподівано, кімната не/прибрана
8. Частку не треба писати разом з наступним словом у рядку
А надійти не/помітно; не/покоїтися про мене
Б зробити не/обіцяючи; літати не/високо
В трапилося не/щастя; не/можна заздрити
Г не/заважай працювати; не/зоране поле
Д не/здужає підняти; скинути пута не/волі
9. Частку не треба писати разом з наступним словом у рядку
А не/подалік музею; не/один місяць минув
Б не/зло, а добро; трапилося не/порозуміння
В не/меркнуча слава; не/зачерствіле серце
Г не/згода руйнує; усі казки не/дочитані
Д ніким не/співані пісні; цікаві не/билиці
10. Частку не треба писати разом з наступним словом у реченні
А Я вже й пізніше, при дворі, в Парижі, шукав її у мармурі не/раз.
Б Не/спалося, а ніч, як море.
В Тільки те не/зрадить серце, що любити поклялось.
Г Ніч не/рухомо тишею бринить.
Д Не/варті сну казки колишні.
11. Частку не треба писати разом з наступним словом у реченні
А Не/доведи, щоб розум задрімав.
Б Печаль виховує мене, не/дорікає.
В Не/доженеш конем, що запізниш одним днем.
Г Глухий що не/дочує, то вигадає.
Д Не/нагодуєш коня — не/доїдеш і до пня.
12. Частку не треба писати разом з наступним словом у реченні
А Не/знав сіромаха, що виросли крила.
Б Не/суворо на серці, не/гнівно.
В Відчахнута гілка вмирає не/зразу.
Г Нам таких не/треба, що ніс деруть до неба.
Д Блідий ранок не/сміливо зазирнув у вікна.




       "Контрольний твір  у публіцистичному стилі на морально-етичну тему"


    Подивись презентацію                          https://images.app.goo.gl/x3fCRogwNeVuJ3dX

Напиши твір:
:


Немає коментарів:

Дописати коментар