Українська мова 6 клас

                                               Українська мова 6 клас 


Повторення вивченого



 Повторення вивченого з теми «Словотвір та орфографія»





Тема: Повторення вивченого з теми «Лексикологія. Фразеологія»




Тема: Заперечні й неозначені займенники, їх правопис і відмінювання







Завдання:
У поданому тексті знайти і підкреслити займенники, визначити розряд, пояснити правопис неозначених і заперечних і мету їх використання у тексті.

*   Ясний та погожий ранок після будь-якої короткої весняної ночі. Зірочки зникли, наче пірнули в неабияку синю безодню  блакитного неба. Його край горить-палає таким  рожевим вогнем. Ці червонуваті хвилі ясного світила миготять серед темряви, останнє зітхання якої  віє понад степом. Положисті балки ще дрімають, а всі високі могили виблискують росою -  якоюсь срібною, казковою. Тихо, ніщо не шерхне, ніхто не писне…

Готуємося до контрольної роботи !!! Повторити розділ"Морфологія"


Українська мова 6 клас


Тема: Заперечні й неозначені займенники, їх правопис і відмінювання



Завдання:

Завдання не висилати.  Готуємося до контрольної роботи!

          6                Українська мова







Тема: Вказівні й означальні займенники, їх відмінювання. 




ВКАЗІВНІ(той,цей,такий,стільки)вживаються для виділення якогось одного предмета з ряду інших.

Той,цей,такий змінюються за відмінками,родами,числами.
Стільки - тільки за відмінками.

ОЗНАЧАЛЬНІ(сам,самий,кожний,інший)вказують на узагальнену якість предметів.

Розподільний диктант
Виписати в три стовпчики займенники:1-присвійні,2-вказівні,3-означальні.
Кожен,твій,цього,твоє,кожне,стільки,іншими,такий,сам,свій того,наш,той,весь,їхній,самий,ваш,цей.

Тема: Присвійні, вказівні й означальні займенники. Приставний н у формах особових і вказівних займенників
Присвійні займенники вказують на приналежність предмета першій особі: І бачите, що ліска ваша натяглася, як струна, а вудилище — дугою і тремтить.
Для вираження приналежності третій особі використовується форма родового відмінка особово вказівного займенника із значенням присвійності: його, її, їх: Од її молодого лиця пашіло жаром.
Займенники мій (моє, моя), твій (твоє, твоя), свій (своє, своя) відмінюються однаково: мого, твого, свого; моєму, твоєму, своєму; моїм, твоїм, своїм; на моєму, на твоєму, на своєму.
Займенники наш (наше, наша), ваш (ваше, ваша) відмінюються, як прикметники твердої групи: нашого, вашому, нашу, вашою, а займенник їхній (їхнє, їхня) — як прикметник м’якої групи: їхнього, їхньої, їхнім, на їхніх.
Означальні займенники вказують на узагальнену ознаку предметів: У всякого своя доля і свій шлях широкий.
Означальні займенники кожний (кожен), жодний (жоден), всякий, самий, інший відмінюються, як прикметники твердої групи: кожного, жодному, всяким, на самому.
Означальний займенник сам у називному і знахідному відмінках множини має паралельні форми (самі — сами). Форма самі є літературною нормою. Гадки самі зринають в пам’яті, слова самі ллються (М. Коцюбинський).
Вказівні займенники вказують на предмет, ознаку, кількість: Що, братіку, посієш, те і пожнеш.
У місцевому відмінку однини вказівні займенники поряд із закінченням -ому мають і закінчення -імна кому — на кім, у кожному — у кожнім.
Завдання: Спишіть текст, вставляючи, де треба, пропущені букви і розділові знаки. Поставте подані в дужках займенники в потрібному відмінку.
        Рідна мова  то бе..цінне духовне б..гатство, в (який) народ живе, передає з покоління в покоління (свій) мудрість і славу культуру і традиції. Рідне слово  то нев..черпне ж..вотворне і невм..руще джер..ло. З нього (кожний) д..тина ч..рпає уявлення про навколишній світ, про (свій) родину, про (свій) село і місто, про (весь) (свій) край. Віками україн..с..кий народ творив це багатство, відкладаючи в скарбницю рідної мови найдорогоцін..іші  п..рлини думки  почуття фантазії (За В. Сухомлинським)


                                     Українська мова 6клас

                                                           
Тема: Есе світоглядного змісту «У чому полягає життєвий успіх»
Повторення вивченого про есе  
Есе – невеликий за обсягом твір, що має довільну побудову, у якому автор висловлює власні думки та враження з конкретного приводу. Есе не претендує на вичерпну відповідь чи категоричну позицію відносно певної теми.
Характеристика есе
Створюючи есе учень (учениця):
– вільно висловлює свою думку;
– показує своє ставлення до того, про кого говорить;
– не дотримується обов’язкової форми (вступу, основної частини, висновку);
– не всебічно описує предмет чи подію;
       може лише частково, як у розмові торкатися якихось питань;
       може висловлювати опірні міркування;
– використовує образні вислови, порівняння;
– на початку може сказати про що йтиметься у його висловлюванні, про час, місце й особливості події, може подати вислів, що виражає думку або викликає різне ставлення, можна почати прислів’ям, приказкою чи мудрим висловом;
– продовження може бути схожим на оповідання, під час читання якого виникають особливі відчуття й напрошується важливий висновок;
– останній абзац має завершувати думку;
– речення можуть бути короткі й, навіть, незавершені, питальні й окличні.
Вислови про успіх
·        Краще в малому удача, ніж у великому провал.
·        Щастя — ключ до успіху.
·        Секрет успіху - наполеглевість у досягненні мети.
·        Краще синиця в руках, ніж журавель у небі.
·        Справжній успіх і процвітання не вимагають важкої праці і ненормованого робочого дня, а лише творчості, готовності йти на ризик, завзяття та ентузіазму
·        За кожним спуском є підйом.
·        Коли в роботі успіх — і відпочити не гріх.
·        За кожною людиною, що домоглася успіху, можна розгледіти довгий ланцюг невдач. Проте завзятість і стійкість допомогають їх здолати.
Творча робота учнів
Написати своє власне есе «У чому полягає життєвий успіх».
Отож пам’ятаємо:
– у своєму есе висловимо власну думку;
– будемо міркувати, запитувати, порівнювати, вживати прислів’я, доводити свою думку.     





Українська мова 6 клас


Тема: Питальні й відносні займенники, їх відмінювання


Завдання: 
Запишіть прислів’я, уставляючи потрібні за змістом відносні займенники. Визначте їх синтаксичну роль. Назвіть відмінки займенників. 
1).Думай, … робити, а роби те, …. надумав. 2) … закінчує вчитися, той перестає жити. 3) Розумний знає, … й немає. 4). Не той багатий, …багато прожив, а той, …багато діла зробив. 5) … людина не жила б, усього не виживе. 6) Не той кмітливий, … водять. 7) … розумніша голова, тим легше рукам. 8) … знаєш, за плечима не носиш.
 — Які за будовою ці речення? Яке прислів’я ви б хотіли пояснити7 Яке вам сподобалося?

Виконані завдання надіслати на пошту






     6 клас
Тема: Особові займенники, їх відмінювання. Приставний н у формах особових займенниках





      Особові займенники вказують на особу або осіб. Займенники першої особи (я, ми) вказують на мовця; другої особи (ти, ви) — на співрозмовника; третьої (він, вона, воно) вказують на особу, яка в розмові участі не бере.
    Особові займенники змінюються за числами, відмінками. У непрямих відмінках мають іншу основу, ніж у називному ( я - мене; ти - тобою). Особові займенники надають мовленню особливої щирості, схвильованості, задушевності.

     Займенник ВІН змінюється ще й за родами. У непрямих відмінках займенників третьої особи після прийменників з'являється приставний звук [H]: до нього, у неї, при них.

Опрацювати параграф 39

Робота з текстом
     1. Списати
2.     Визначити розряди займенників.
3.     В особових займенниках визначити число відмінок і рід (якщо потрібно),
4.     Визначити, яку синтаксичну роль грають займенники.
        Пішов дощ.  Галасливий літній дощ раптовий і підступний, але його уявна суворість миттєво тане , віддаючи цілющу вологу всім , хто жадає її цілющої сили.  Починався він десь за обрієм і поступово наближався до мене. Я стрибнув з порога прямо в дощ, і — о диво! — він починає грати зі мною. Йому мабуть теж було сумно самому.
        Як чудово підставити обличчя і долоні цьому чарівному потоку .
Хто бачив небо під час літнього дощу , ніколи не забуде цей сіро-сталевий відтінок з блакитними проблисками річної блакиті. Я більше не відчував себе самотньо в той день, бо в мене з’явився новий добрий знайомий – літній дощ.
Виконані завдання висилати на пошту 





Українська мова 6 клас                


Тема: Зворотний займенник себе, його відмінювання.Присвійні займенники, їх відмінювання


Зворотній займенник
спеціальності
Зворотній займенник себе вказує на того, хто виконує дію. Він не має ані роду, ані числа і називного відмінка; змінюється за відмінками.
Зворотній займенник може бути віднесений до будь-якої особи, однієї чи багатьох .
Актор сам себе не впізнав. Я себе не дуже добре почуваю. Діти побачили себе у списках нагороджених.
У реченні зворотний займенник виступає додатком, інколи - обставиною
Я сам на себе не схожий. Навіть не уявляю собі, як би я жив далі. Нічого під собою не бачу.
Відмінювання зворотнього займенника себе відбувається за такою схемою:
Н.
Р.
Д.
Зн.
Ор.
М.
-
себе (до себе)
собі
себе (на себе)
собою
(на) собі

Присвійні займенники
спеціальності
Присвійні займенники вказують на принадлежність предмета першій (мій, наш), другій (твій, ваш), третій (його, її, іхній) чи будь-якій (свій) особі.
Присвійні займенники (крім його, її) змінюються за родами, числами і відмінками, як прикметники. Займенники його, її - незмінні.
Відмінювання присвійних займенників мій, свій, твій відбувається так:
чоловічий рід
жіночий рід
Н.
Р.
Д.
Зн.
Ор.
М.
мій
мого
моєму
мій (мого)
моїм
(на) моєму (на моїм)
моя
моєї
моїй
мою
моєю
(на) моїй

середній рід
множина
Н.
Р.
Д.
Зн.
Ор.
М.
моє
мого
моєму
моє
моїм
(на) моєму (на моїм)
мої
моїх
моїм
мої (моїх)
моїми
(на) моїх

Присвійні займенники наш, ваш відмінюються, як прикметники твердої групи:
Н.
Р.
Д.
Зн.
Ор.
М.
наш
нашого
нашому
наш (нашого)
нашим
(на) нашому
ваша
вашої
вашій
вашу
вашим
(на) вашій

Займенник їхній відмінюється, як прикметник м'якої групи:
Н.
Р.
Д.
Зн.
Ор.
М.
Їхній
Їхнього
Їхньому
Їхній (їхнього)
Їхнім
(на) їхньому


Вибіркова вправа. Прочитайте вірш, випишіть присвійні займенники, визначте граматичні категорії     ( рід, число, відмінок).

КРАЇНА МОЯ — УКРАЇНА
Мої нескінченні дороги
Сплелися, мов доля моя,
 Я знову вернув до порога,
Де батьківська рідна земля.

Країно моя — Україно,
Ще пращурів пам'ять жива,
Знайома тут кожна стежина,
І сонце мене зігріва.

Хай пісня твоя, Україно,
Злітає, як птах у блакить,
 А мова твоя солов'їна
У рідній оселі звучить.

Піду у садочок вишневий,
Послухаю спів солов'я,
Там ранок зустріну рожевий,
Тобі я вклонюся, земля.
                          Ф. Пантов

Виконати вправу 369

Немає коментарів:

Дописати коментар