Українська література 6 клас




КАТЕРИНА ПЕРЕЛІСНА. ЗАХОПЛЮЮЧИЙ СЮЖЕТ ОПОВІДАННЯ  «ТРИ ПРАВДИ»
 СПРАВЖНЄ ПРІЗВИЩЕ КАТЕРИНИ  ГЛИНЬКО-ПОПОВА (19.11.1902, ХАРКІВ — … 1980, ТРЕНТОН). ЦЕЙ НАПИС ДЛЯ НАДМОГИЛЬНОЇ ПЛИ-ТИ ЗАГОТУВАЛА ПАНІ КАТЕРИНА, КОЛИ ТЯЖКА НЕДУГА ПРИКУВАЛА ЇЇ ДО ЛІЖКА. ХВОРА, САМІТНА, ДОЖИВАЄ ВОНА ВІКУ В СТАРЕЧОМУ БУДИНКУ ПОМІЖ ЧУЖИХ ЛЮДЕЙ, БО НІКОГО З РОДИЧІВ ВЖЕ НЕ МАЄ КАТЕРИНА ПЕРЕЛІСНА. АЛЕ КОЛИ ДІТИ ЧИТАЮТЬ ЧИ СЛУХАЮТЬ ЧИСЛЕННІ КАЗКИ, ВІРШІ, ОПОВІДАННЯ, ЯКІ З ВЕЛИКОЮ ЛЮБОВ'Ю САМЕ ДЛЯ НИХ ПИСАЛА ДОБРА, ЛАСКАВА БАБУСЯ КАТЕРИНА, ВОНА ЗНОВУ МАЄ ВЕЛИКУ Й ЛЮБУ РОДИНУ ВДЯЧНИХ ДІТЕЙ ТА ОНУКІВ — НАС УСІХ.
У СПРАВЖНІЙ УКРАЇНСЬКІЙ РОДИНІ НА ОКОЛИЦІ ХАРКОВА, В РОДИНІ РОБІТНИКА ФЕДОРА ГЛИНЬКА 1902 РОКУ НАРОДИЛАСЯ ДІВЧИНКА, І НАЗВАЛИ ЇЇ КАТРУСЕЮ. ТАТО НЕ ЛИШЕ БУВ РОБІТНИКОМ, А Й АКТОРОМ-АМАТОРОМ, АДМІНІСТРАТОРОМ ТЕАТРУ ГНАТА ХОТКЕВИЧА, ДОПОМАГАВ ВИДАВАТИ УКРАЇНСЬКІ КНИЖКИ, ВІДНОВЛЮВАТИ ТОВАРИСТВО «ПРОСВІТА», ЗАСНУВАТИ УКРАЇНСЬКУ ГІМНАЗІЮ.
 МАМА ГЛЯДІЛА ЧОТИРЬОХ ДІТЕЙ, ДОПОМАГАЛА ЧОЛОВІКОВІ, ШИЛА КОСТЮМИ ДЛЯ ТЕАТРУ. А ЩЕ МАЛА ТАКИЙ ЧАРІВНИЙ ГОЛОС, ЩО КОЛИ СПІВАЛА, ТО ВСЕ ПЕРЕТВОРЮВАЛОСЯ НА ПІСНЮ… КОЛИ БАБУСЯ ДОМНА РОЗПОВІДАЛА ОНУКАМ КАЗКИ, ТО ЇХНЯ НЕВЕЛИЧКА ОСЕЛЯ РОБИЛАСЯ КАЗКОВИМ СВІТОМ, У ЯКОМУ ЖИЛИ КОТИГОРОШКО, КРИВЕНЬКА КАЧЕЧКА, ПРАВДА ПЕРЕМАГАЛА КРИВДУ, А ЗЛО ВІДСТУПАЛО В БЕЗВІСТЬ ПЕРЕД ДОБРОМ. ТОДІ МАЛІЙ КАТРУСІ СТРАШЕННО ХОТІЛОСЯ БУТИ СПРАВЖНЬОЮ АКТРИСОЮ, ТАКОЮ, ЯК ОТІ, ЩО В ТЕАТРІ ГНАТА ХОТКЕВИЧА! ТА БАТЬКО НІЗАЩО НЕ ХОТІВ БРАТИ ДО ТЕАТРУ НЕПИСЬМЕННУ АКТРИСУ, І КАТРУСЯ ЗАСІЛА ЗА «КОБЗАР», ЩОБ ЯК-НАЙШВИДШЕ НАВЧИТИСЯ ЧИТАТИ. АДЖЕ ЇЙ ТОДІ ВИПОВНИЛОСЯ АЖ 6 РОКІВ.
НЕЗАБАРОМ БЕЗМЕЖНИЙ СВІТ ВКРАЙ СТАВ МАЛЕНЬКИМ; БО СТРАШНЕ ГОРЕ ВІДВІДАЛО ЇХНЮ РОДИНУ. КОЛИ ВЖЕ КАТРУСЯ ПОЧАЛА ХОДИТИ ДО ШКОЛИ, ІНШІ ДІТИ ГЛИНЬКІВ ПІДХОПИЛИ СКАРЛАТИНУ, І З ЧОТИРЬОХ ДІТЕЙ ВИЖИЛА ТІЛЬКИ КАТРУСЯ…
   ПІСЛЯ ШКОЛИ ДІВЧИНКА ВЧИЛАСЯ В РОСІЙСЬКІЙ ГІМНАЗІЇ, А ПОТІМ ПЕРЕЙШЛА ДО УКРАЇНСЬКОЇ ГІМНАЗІЇ ІМЕНІ БОРИСА ГРІНЧЕНКА. ДАЛІ КАТЕРИНА БАГАТО ВЧИТЬСЯ І НАРЕШТІ ЗАКІНЧУЄ ІНСТИТУТ НАРОДНОЇ ОСВІТИ (ТЕПЕР ЦЕ ХАРКІВСЬКИЙ УНІВЕРСИТЕТ).

  КАТЕРИНА БАГАТО ПРАЦЮЄ, І ОСЬ ПЕРШІ РАДОЩІ: ДРУКУЮТЬ ЇЇ ЧАСОПИСИ, А ПРИГОДНИЦЬКИЙ РОМАН ДЛЯ ДІТЕЙ «ВІД КАЛЬКУТТИ ДО ШАНХАЯ» ПРИЙНЯТО ДО ДРУКУ «ЯК ТВІР УКРАЇНСЬКОГО ЖУЛЬ БЕРНА» (ЦЕ БУЛИ 30‑ТІ РОКИ). У ЦЕЙ ЧАС ПОНАД 60 ПИСЬМЕННИКІВ ПИСАЛО ТВОРИ ДЛЯ ДІТЕЙ. ЗГОДОМ ЖЕ ЇХ ОДИН ЗА ОДНИМ ПОХАПАЛИ СТРАШНІ ЗМІЇ У ВИГЛЯДІ В'ЯЗНИЦЬ І ТАБОРІВ СМЕРТІ. ТВОРЧІСТЬ КАТЕРИНИ ПЕРЕЛІСНОЇ БУЛА ВИЗНАНА АНТИНАРОДНОЮ, ВОРОЖОЮ. НЕ ДАЛИ ПАНІ КАТЕРИНІ ПИСАТИ, НИЩАТЬ ЇЇ СКАРБ — КАЗКИ ДЛЯ ДІТЕЙ. В'ЯЗНИЦЯ ПОГЛИНУЛА ЇЇ ТАТА, ЧОЛОВІКА. ДИВОМ ВОНИ ВИБРАЛИСЯ ЗВІДТИ. І КАТЕРИНА З ТАТОМ І ЧОЛОВІКОМ ПОКИДАЮТЬ УКРАЇНУ… ЇХНІМ ПРИТУЛКОМ СТАЄ СПЕРШУ НІМЕЧЧИНА, ПОТІМ — АМЕРИКА. ЇЇ ЧИТАЧАМИ СТАЛИ ДІТИ ЕМІГРАНТІВ УСЬОГО ВІЛЬНОГО СВІТУ. МАЛА ТАКІ ПСЕВДОНІМИ: М. ДОНЧЕНКО, М. ДИЧКА, Л. КІС, КЛИМ ПИЩИК ТА ІНШІ. ПРО ВСЕ ЦЕ МИ ДОВІДАЛИСЯ ЗІ СПОГАДІВ ГАЛИНИ КИРПИ.
ПРОЧИТАТИ КАЗКУ "ТРИ ПРАВДИ"  
HTTPS://MALA.STORINKA.ORG/ТРИ-ПРАВДИ-КАЗКА-КАТЕРИНИ-ПЕРЕЛІСНОЇ.HTML





                                            
ТЕМА:АВТОРСЬКА СИМПАТІЯ ДО ПРОСТОЇ ЛЮДИНИ, ДО ЇЇ РОЗУМУ, КМІТЛИВОСТІ, ПОЧУТТЯ ГУМОРУ, ВМІННЯ ВІДСТОЯТИ СВОЮ ГІДНІСТЬ У СПІВОМОВКАХ «ЗАПОРОЖЦІ У КОРОЛЯ», «СВИНЯ СВИНЕЮ»
У СПІВОМОВКАХ С. РУДАНСЬКИЙ ВИСМІЮЄ НЕ НАЦІОНАЛЬНІСТЬ, А  ЛЮДСЬКІ ВАДИ: НЕРОБСТВО, ХАБАРНИЦТВО, ЛИЦЕМІРСТВО, БРЕХНЮ. ДЛЯ НЬОГО ГОЛОВНЕ МІРИЛО ЛЮДСЬКОЇ ЦІННОСТІ — ТРУДОВИЙ ВНЕ­СОК, ЯКИЙ КОЖЕН РОБИТЬ ДЛЯ ЗАГАЛЬНОГО ДОБРА, І ЧИСТЕ СУМЛІННЯ.
СТЕПАН РУДАНСЬКИЙ ДОБРЕ ЗНАВ ІСТОРІЮ КОЗАЦТВА, ПИШАВСЯ ЗАПОРОЖЦЯМИ, ЯКІ ЗДАВНА СЛАВИЛИСЯ СВОЇМ ПОЧУТТЯМ ГУМОРУ, УМІННЯМ «ВИХОДИТИ СУХИМИ З ВОДИ», ЦЕ І ПРОСЛАВИВ У СВОЇХ СПІВОМОВКАХ.

КОНКРЕТИЗУЄМО ЦЕ НА СПІВОМОВЦІ «ЗАПОРОЖЦІ У КОРОЛЯ», ЯКА БУЛА НАПИСАНА15 КВІТНЯ 1858 РОКУ.
СЛОВНИКОВА РОБОТА
1ЖУПАН — СТАРОВИННИЙ ВЕРХНІЙ ЧОЛОВІЧИЙ ОДЯГ, ОЗДОБЛЕНИЙ ХУТРОМ; БУВ ПОШИРЕНИЙ СЕРЕД ЗАМОЖНОГО КОЗАЦТВА ТА ПОЛЬСЬКОЇ ШЛЯХТИ.
2КАРМАЗИНОВИЙ — ОДЯГ З ДОРОГОГО СТАРОВИННОГО ТЕМНО-ЧЕРВОНОГО СУКНА.
3ЩІЛЬНИК(СТІЛЬНИК) —1. ЧАШЕЧКИ З ВОСКУ, УТВОРЕНІ БДЖОЛАМИ ЧИ  ОСАМИ ДЛЯ ЗБЕРІГАННЯ МЕДУ. 2. ПОСУД, У ЯКОМУ ЗБЕРІГАЄТЬСЯ МЕД
4ЛЯХИ-МОСЦІПАНИ — ПОЛЯКИ.
МОСЦІПОЛЬСЬКЕ ЗВЕРТАННЯ ДО ПАНІВ, ТОБТО ШАНОВНИЙ, МИЛОСТИВИЙ.
ЗАВДАННЯ: ВИЗНАЧТЕ ТЕМУ ТА ІДЕЮ СПІВОМОВКИ.
  ТЕМА:
 ІДЕЯ:
  ХУДОЖНІ ЗАСОБИ: ІСТОРИЗМИ−
                                          ЕПІТЕТИ – 
ДІТИ, ОСОБЛИВІСТЮ СПІВОМОВОК РУДАНСЬКОГО Є ТЕ, ЩО ВОНИ БАЗУЮТЬСЯ НА СКРИТИХ ФРАЗЕОЛОГІЗМАХ, ТОБТО, ПРЯМО ВОНИ НЕ НАЗИВАЮТЬСЯ, АЛЕ ПРИГАДУЮТЬСЯ. ЧИ ЧАСОМ ВАМ НЕ ПРИГАДАЛИСЬ ПРИКАЗКА ЧИ ФРАЗЕОЛОГІЗМ?
ПО ВУСАХ ТЕКЛО, А В РОТ НЕ ПОПАЛО. ВИЙТИ СУХИМИ З ВОДИ.
МАЮЧИ ДОВГУ БОРОДУ, ЛЮДИНА ЧАСТО ЗА СТОЛОМ ЗАЛИШАЛАСЬ ГОЛОДНОЮ, БО «ПО ВУСАХ ТА БОРОДІ ТЕКЛО, А В РОТ НЕ ПОПАДАЛО», ПОЛЯКИ САМЕ НА ЦЬОМУ Й ХОТІЛИ ЗІГРАТИ, АЛЕ ДОТЕПНИХ КОЗАКІВ НЕ ПРОВЕДЕШ І НА НИХ НЕ ЗЕКОНОМИШ.
ЕТАПИ КОМПОЗИЦІЇ  В СПІВОМОВЦІ
  КОМПОЗИЦІЯ:
  ЕКСПОЗИЦІЯ: ПРИЇЗД ЗАПОРОЖЦІВ ДО КОРОЛЯ.
  ЗАВ'ЯЗКА: НАМАГАННЯ ЛЯХІВ СХИТРУВАТИ Й ЗАЛИШИТИ КОЗАКІВ ГОЛОДНИМИ (ЧЕРЕЗ ЇХ ДОВГІ ВУСА).
  КУЛЬМІНАЦІЯ: КОЗАКИ НЕ БОЯЛИСЯ ВМОКНУТИ ВУСА В МЕД, ТОМУ СПОКІЙНО ЙОГО НАЇЛИСЯ.
  РОЗВ'ЯЗКА: НАЇВШИСЬ МЕДУ, ПІДНЯВШИ СОЛОДКІ ВУСА ДОГОРИ, КОЗАКИ ЗУХВАЛО СТАЛИ ВИМАГАТИ СМЕТАНИ У ЖАДІБНИХ ЛЯХІВ.
ДАЙТЕ ПИСЬМОВО ВІДПОВІДІ НА ПИТАННЯ: 
1.  ДО КОГО ПРИЇХАЛИ ЗАПОРОЖЦІ? 
2.  ЯК ЇХ ЗУСТРІЛИ?  
3.  ЧОМУ ЛЯХИ «ЗАДИВИЛИСЬ НА ТІ ВУСА»?
4.  ЯКУ Ж СТРАВУ ЗАПРОПОНУВАЛИ СКУШТУВАТИ? І ЧОМУ САМЕ ЇЇ?
5.  ЧИ ПОГОДИЛИСЯ СКУШТУВАТИ СМЕТАНУ КОЗАКИ ОДРАЗУ?
6.  ЩО ВОНИ ПОПРОСИЛИ ПРИНЕСТИ СПОЧАТКУ?
7.  ЧОМУ САМЕ МЕДУ ПОПРОСИЛИ ЗАПОРОЖЦІ?
8.  ЧОМУ ТІЛЬКИ ПОПОЇВШИ МЕДУ,  КОЗАКИ ЗМОГЛИ ПРИГОСТИТИСЯ СМЕТАНОЮ?
9.  ЯКІ ЯКОСТІ ПРОТИСТАВЛЯЄ АВТОР?
10.  ЧИ СТОСУЄТЬСЯ ПРОТИСТАВЛЕННЯ (АНТИТЕЗА) НАЦІОНАЛЬНОСТІ ПЕРСОНАЖІВ? 
 СПІВОМОВКА "СВИНЯ СВИНЕЮ"
СЛОВНИКОВА РОБОТА
НОЧОВКИ — КОРИТЦЕ.
ПІДСВИНОК ПОРОСЯ ВІКОМ ДО РОКУ.
СВЯЧЕНЕ - ОСВЯЧЕНІ В ЦЕРКВІ НА ВЕЛИКДЕНЬ СТРАВИ.
СХИБНУЛИСЬ — ПОХИТНУЛИСЬ.
ОПРАЦЮВАТИ СТР.246-249


ТЕМА: ПАВЛО ГЛАЗОВИЙ. ГУМОРЕСКИ «ЕВОЛЮЦІЯ», «НАЙВАЖЧА РОЛЬ».
1.РОЗПОВІДЬ ПРО ЖИТТЯ І ТВОРЧІСТЬ П. ГЛАЗОВОГО.
ПАВЛО ГЛАЗОВНЙ НАРОДИВСЯ 30 СЕРПНЯ 1922 РОКУ В ТАК ЗВАНОМУ ІСТОРИЧНОМУ КОЗАЦЬКОМУ ДИКОМУ ПОЛІ У СМТ. НОВОСКАЛЮВАТА (ТОДІШНЯ КІРОВОГРАДЩИНА) МИКОЛАЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ У РОДИНІ ХЛІБОРОБА. ЙОГО ПРЕДКИ НОСИЛИ КОЗАЦЬКЕ ПРІЗВИЩЕ ОКАНЬ. АЛЕ, НАПЕВНО, ХТОСЬ ІЗ БАГАТОГО РОДУ ЗМІНИВ ЙОГО З “ОКА” НА “ГЛАЗ”. ЩОБ ОТРИМАТИ ЯКІСЬ ПРИВІЛЕЇ. ІСНУЄ ВЕРСІЯ, ЩО СЛОВО “ОКАНЬ” ПОВ’ЯЗАНЕ З МІРОЮ ДОВЖИНИ В КИЇВСЬКІЙ РУСІ.
11-РІЧНИМ ХЛОПЧАКОМ ПАВЛО ПЕРЕЖИВ ГОЛОДОМОР. У СТРАШНИЙ ЧАС ГЕНОЦИДУ УКРАЇНСЬКОЇ НАЦІЇ ПОМЕР І ЙОГО РІДНИЙ МОЛОДШИЙ БРАТ.
ПІСЛЯ ВОСЬМИРІЧКИ ЗАКІНЧИВ ПЕДУЧИЛИЩЕ В НОВОМОСКОВСЬКУ ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ, МРІЯВ БУТИ УЧИТЕЛЕМ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ. ОДИН РІК ПОПРАЦЮВАВ УЧИТЕЛЕМ МОЛОДШИХ КЛАСІВ. В АРМІЮ ПІШОВ ДОБРОВОЛЬЦЕМ, АДЖЕ ТОДІ ЗАБИРАЛИ ІЗ ВНЗ ПІСЛЯ ПЕРШОГО КУРСУ, ТОМУ ВІН ВИРІШИВ НЕ ПЕРЕРИВАТИ НАВЧАННЯ, ТА Й ВСТУПИТИ ДО ІНСТИТУТУ ДЕМОБІЛІЗОВАНОМУ СОЛДАТУ БУЛО ЗНАЧНО ЛЕГШЕ. ЦЕ ЙОГО І ВРЯТУВАЛО, БО З ПОЧАТКОМ ВІЙНИ МАВ КВАЛІФІКАЦІЮ АВІАЦІЙНОГО МЕХАНІКА, ЗАКІНЧИВШИ ШКОЛУ СЕРЖАНТІВ-СТАРШИН, ОТРИМАВ ЗВАННЯ СЕРЖАНТА.
ЗГОДОМ П. ГЛАЗОВИЙ ПОТРАПЛЯЄ У ВИР ДРУГОЇ СВІТОВОЇ ВІЙНИ, ЗАЗНАЄ ПОРАНЕННЯ, І ЯК НАСЛІДОК — ПРОБЛЕМИ ЗІ ЗДОРОВ’ЯМ НА ВСЕ ЖИТТЯ.
І ПІСЛЯ ВСЬОГО ПЕРЕЖИТОГО МОЛОДИЙ ЮНАК, ВИКОХАНИЙ УКРАЇНСЬКИМ СТЕПОМ, НЕ ЗАМИКАЄТЬСЯ В СОБІ, НЕ ЧЕРКАЄ ПЕРОМ, ОПИСУЮЧИ ТРАГІЧНІ СТОРІНКИ ВОЄННИХ ЛИХОЛІТЬ, А СТВОРЮЄ САТИРИЧНІ ТА ГУМОРИСТИЧНІ ТВОРИ, НАРОДНІ УСМІШКИ, ФЕЙЛЕТОНИ, А ЗГОДОМ, ВЖЕ БУДУЧИ ЗНАМЕНИТИМ, ПИСАТИМЕ РЕПРИЗИ ДЛЯ ЦИРКУ, АВТОРСЬКІ ДІАЛОГИ ДЛЯ ПОПУЛЯРНИХ ШТЕПСЕЛЯ Й ТАРАПУНЬКИ.
ВИЩУ ОСВІТУ ПАВЛО ЗДОБУВ У КИЇВСЬКОМУ ПЕДАГОГІЧНОМУ ІНСТИТУТІ (1950 Р.). З 1950 ПО 1961 Р. ПРАЦЮВАВ ЗАСТУПНИКОМ РЕДАКТОРА ЖУРНАЛУ “ПЕРЕЦЬ”, ЗГОДОМ — ЗАСТУПНИКОМ ГОЛОВНОГО РЕДАКТОРА ЖУРНАЛУ “МИСТЕЦТВО”.
П. ГЛАЗОВИЙ — АВТОР 13 КНИЖОК САТИРИ ТА ГУМОРУ, 6 КНИЖОК ДЛЯ ДІТЕЙ. ЗАСЛУЖЕНИЙ ДІЯЧ МИСТЕЦТВ УКРАЇНИ (1993). НАГОРОДЖЕНИЙ ОРДЕНОМ “ЗА ЗАСЛУГИ” III СТУПЕНЯ (1997). ЛАУРЕАТ ПРЕМІЇ ІМ. ОСТАПА ВИШНІ 1988 РОКУ ЗА КНИГУ “СМІХОЛОГІЯ”.
ПОМЕР П. П. ГЛАЗОВИЙ 29 ЖОВТНЯ 2004 РОКУ НА 83-МУ РОЦІ ЖИТТЯ. ЯК ЗАПОВІТ ЗВУЧАТЬ ТАКІ РЯДКИ:
ЩАСЛИВІ БУДЬТЕ І ЗДОРОВІ,
ЖИВІТЬ У РАДОСТІ Й ЛЮБОВІ,
НЕХАЙ ВІД ЛИХ І БІД УСІХ
ВАС БЕРЕЖЕ ЗДОРОВИЙ СМІХ.

ЙОГО ГУМОРИСТИЧНІ ТА САТИРИЧНІ ТВОРИ, ОСОБЛИВО НАРОДНІ УСМІШКИ, ЗНАЮТЬ МІЛЬЙОНИ УКРАЇНЦІВ ПО ОБИДВА БОКИ ОКЕАНУ. ЖИТТЯ ПИСЬМЕННИКА БУЛО СПОВНЕНЕ БОЛЮ ЗА РІДНУ ЗЕМЛЮ, ЇЇ ПРИРОДУ, МОВУ, ІСТОРІЮ, МИСТЕЦТВО...
2. ОПРАЦЮВАННЯ ГУМОРЕСКИ П. ГЛАЗОВОГО «НАЙВАЖЧА РОЛЬ»

ТЕМА: ВИХВАЛЯННЯ МАТІР’Ю СВОГО СИНОЧКА ЗА «ТАЛАНТ», ЯКИЙ ВІН ВРЕШТІ-РЕШТ ВИЯВИВ «НА СЦЕНІ В ТРЕТІЙ ДІЇ».
ІДЕЯ: ЗАСУДЖЕННЯ ХВАЛЬКУВАТОСТІ, БЕЗДУШНОСТІ, НЕВМІННЯ НА СПРАВІ ДОВЕСТИ СВОЇ ЗНАННЯ, ОБДАРОВАНІСТЬ.
ОСНОВНА ДУМКА: НЕ МАЮЧИ ЗДІБНОСТЕЙ, ХИСТУ, НІКОЛИ НЕ СТАНЕШ СПРАВЖНІМ ПРОФЕСІОНАЛОМ.
3. ОПРАЦЮВАННЯ ТВОРУ П. ГЛАЗОВАГО «ЕВОЛЮЦІЯ».

СЛОВНИКОВА РОБОТА.
ЕВОЛЮЦІЯ — ПРИРОДНЕ ЯВИЩЕ ЗМІНИ ПОПУЛЯЦІЙ, ВИДІВ РОСЛИННОГО І ТВАРИННОГО СВІТУ І ОЗНАК У ЧАСІ В ХОДІ ІСТОРІЇ ЗЕМЛІ.
 НАУКОВА ТЕОРІЯ ПОХОДЖЕННЯ ЛЮДИНИ НА ЗЕМЛІ ГРУНТУЄТЬСЯ НА ВЧЕННІ, ЩО ДОВОДИТЬ ПОХОДЖЕННЯ ЛЮДИНИ ВІД МАВПИ У ПРОЦЕСІ ЕВОЛЮЦІЇ. ОСНОВОЮ РЕЛІГІЙНОЇ ТЕОРІЇ Є БІБЛІЯ, ДЕ ПРЯМО ВКАЗАНО ПРО ТВОРІННЯ ЛЮДЕЙ БОГОМ.
ТЕМА: ЗОБРАЖЕННЯ ДОПИТЛИВОГО ХЛОПЧИКА, ЯКОГО ЦІКАВИТЬ ПИТАННЯ, ЧОМУ МАВПИ ДОСІ НЕ СТАЛИ СПРАВЖНІМИ ЛЮДЬМИ.
ІДЕЯ: ЗАСУДЖЕННЯ ТИХ, ХТО ГАНЬБИТЬ ІМ’Я ЛЮДИНИ.
ОСНОВНА ДУМКА: ЛЮДИНА ПОВИННА ЗАВЖДИ БУТИ СПРАВЖНЬОЮ ЛЮДИНОЮ, ДЕ Б І В ЯКІЙ СИТУАЦІЇ ВОНА НЕ ОПИНИЛАСЯ.
ОПРАЦЮВАТИ СТР.250-251.

                                     Українська література 6 клас


ТЕМА:ВИКРИВАЛЬНА СПРЯМОВАНІСТЬ ГУМОРИСТИЧНИХ І САТИРИЧНИХ ТВОРІВ «ЗАМОРСЬКІ ГОСТІ», «ПОХВАЛА» 
                                                                   «ЗАМОРСЬКІ ГОСТІ»


СЛОВНИЧОК-ДОВІДНИЧОК
1. РАЙРАДА – ОРГАН МІСЦЕВОГО САМОВРЯДУВАННЯ, ЩО ПРЕДСТАВЛЯЄ СПІЛЬНІ ІНТЕРЕСИ ТЕРИТОРІАЛЬНИХ ГРОМАД СІЛ, СЕЛИЩ, МІСТ ПЕВНОГО РАЙОНУ В МЕЖАХ ПОВНОВАЖЕНЬ, ВИЗНАЧЕНИХ КОНСТИТУЦІЄЮ УКРАЇНИ.
2. ГАЛАСУВАТИ – ЗДІЙМАТИ ГАЛАС; СИЛЬНО КРИЧАТИ.
3. КОЗИРНУВ – ПРИВІТАВ ПО-ВІЙСЬКОВОМУ, ПРИКЛАДАЮЧИ РУКУ ДО КОЗИРКА КАШКЕТА.
4. ШПАНА – ХУЛІГАН, ПАСКУДНА ЛЮДИНА
5. БЛАГОРОДНІ – ЧЕСНІ, ПОРЯДНІ.
6.  МЕР – ГОЛОВА ОРГАНУ МІСЦЕВОГО САМОУПРАВЛІННЯ В РЯДІ КРАЇН.
ТЕМА ГУМОРЕСКИ: ЗОБРАЖЕННЯ ПРИЇЗДУ ГОСТЕЙ З КАНАДИ В УКРАЇНУ ТА ЇХ ВРАЖЕННЯ ВІД ПОЧУТОЇ ГРАМОТНОЇ УКРАЇНСЬКОЇ ВИМОВИ.
 ІДЕЯ: ВОЗВЕЛИЧЕННЯ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ, ЯКА Є СВІДЧЕННЯМ НАШОЇ КУЛЬТУРИ, БЛАГОРОДНОСТІ, МАНЕРИ ПОВЕДІНКИ, ЕТИКЕТУ; ЗАСУДЖЕННЯ ТИХ, ХТО ЇЇ ЦУРАЄТЬСЯ.
ГОЛОВНА ДУМКА: МОВА  ДУХОВНА СКАРБНИЦЯ КОЖНОГО УКРАЇНЦЯ; ДОКИ ЖИВЕ МОВА, ДОТИ ІСНУЄ НАЦІЯ ДУМКА ГОСТЕЙ-КАНАДЦІВ, ЩО УКРАЇНЦІ ВЖЕ НЕ ГОВОРЯТЬ РІДНОЮ МОВОЮ, НЕ ВИПРАВДАЛАСЯ.
                                                          "ПОХВАЛА"

ОПРАЦЮВАТИ СТР.251-253

Українська література 6-Б клас


ТЕМА: РМ №4. СКЛАДАННЯ ВЛАСНИХ ГУМОРЕСОК 
1.АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ. 
ГУМОР - 1. РІЗНОВИД КОМІЧНОГО ВІДОБРАЖЕННЯ СМІШНОГО В ЖИТТЄВИХ СИТУАЦІЯХ І ЛЮДСЬКИХ ХАРАКТЕРАХ.
2. УЗАГАЛЬНЕНА НАЗВА ТВОРІВ, МЕТА ЯКИХ — РОЗСМІШИТИ, ВИКЛИКАТИ ГАРНИЙ НАСТРІЙ.
3. ВЗАГАЛІ СМІХ — ВІДЧУТТЯ КОМІЧНОГО.
ГУМОРЕСКА — НЕВЕЛИКИЙ ВІРШОВАНИЙ, ПРОЗОВИЙ ЧИ ДРАМАТИЧНИЙ ТВІР З КОМІЧНИМ СЮЖЕТОМ, ВІДМІННИЙ ВІД САТИРИЧНОГО ТВОРУ ЛЕГКОЮ, ЖАРТІВЛИВОЮ ТОНАЛЬНІСТЮ.
2. ПІДГОТОВЧА РОБОТА ДО СКЛАДАННЯ ГУМОРИСТИЧНОЇ ОПОВІДІ.
2.1. З’ЯСУВАННЯ ОСОБЛИВОСТЕЙ ПОБУДОВИ ГУМОРЕСКИ.
2.1.1. ВСТУП. ДЕ ЗДІЙСНЮЄТЬСЯ СТИСЛЕ ЗНАЙОМСТВО З ГЕРОЯМИ ТВОРУ ТА ПОДІЯМИ, А ТАКОЖ ДЕ, ЗА ЯКИХ ОБСТАВИН І З КИМ ВОНИ БУДУТЬ ВІДБУВАТИСЯ.
2.1.2. ВИКЛАД РОЗВИТКУ ПОДІЙ. ПРИ НЕОБХІДНОСТІ ЗАСТОСОВУЄТЬСЯ ДІАЛОГ, РОЗКРИВАЄТЬСЯ ХАРАКТЕР ГЕРОЇВ. КОЖНА ПОДІЯ У ТВОРІ ПОВИННА БУТИ ЧІТКО ВПОРЯДКОВАНОЮ, ПОВ’ЯЗАНОЮ МІЖ СОБОЮ.
2.1.3. ВИСНОВОК. ПОВИНЕН МІСТИТИ ІНТРИГУЮЧЕ ПИТАННЯ АБО СЦЕНУ, ЯКА Б ДАЛА МОЖЛИВІСТЬ ЗРОЗУМІТИ ІДЕЙНО-ТЕМАТИЧНЕ СПРЯМУВАННЯ ТВОРУ.
2.2. ВИМОГИ ЩОДО СКЛАДАННЯ ГУМОРЕСКИ.
-  СПІВЧУТЛИВИЙ, ДОБРОЗИЧЛИВИЙ СМІХ.
-  ЗОБРАЖЕННЯ ОДНІЄЇ ПОДІЇ З ЖИТТЯ ГОЛОВНОГО ГЕРОЯ.
-  ОСНОВНИХ ДІЙОВИХ ОСІБ НЕБАГАТО (ДВОЄ-ТРОЄ, ПРИ ЧОМУ ОДИН АБО ДВОЄ З НИХ МАЮТЬ ЯКУСЬ СМІШНУ РИСУ СВОЄЇ ВДАЧІ).
-  ЗАСТОСУВАННЯ ВИСЛОВІВ, ПОРІВНЯНЬ ЖАРТІВЛИВОГО ХАРАКТЕРУ, ПЕСТЛИВІ СЛОВА, ГІПЕРБОЛИ.
-  ОБСЯГ ТВОРУ — 1,0 — 1,5 СТОРІНКИ.
2.3. ПРИКЛАД НЕВЕЛИКОЇ ГУМОРЕСКИ.
ОЛЕКСАНДР КОВІНЬКА
(БАЙКАР)
МОЛОДИЙ БАЙКАР НАПИСАВ НОВОРІЧНУ БАЙКУ. КОРОТЕНЬКУ БАЙКУ ПРО ЗЛОДІЯ ТХОРА. ЯК НІЧ, ТАК БІДА — ДВОХ КУРОЧОК У ПТАШНИКУ НЕ ХВАТАЄ...БАЙКУ НАДРУКУВАЛИ В РАЙОННІЙ ГАЗЕТІ.
РАПТОМ — ДЗВІНОК. ДЗВОНЯТЬ З ОДНІЄЇ РАЙОННОЇ УСТАНОВИ.
— ВИ ПИСАЛИ, ВАША БАЙКА?
— МОЯ.
— ПРОСИМО ЗАВІТАТИ ДО НАС.
АВТОР ПРИЙШОВ, СІВ. А ЙОМУ ЧЕМНЕНЬКО:
— БУДЬ ЛАСКА, ОПИШІТЬ ДОКЛАДНО: ІМ’Я І ПО БАТЬКОВІ ТХОРА. ДЕ ЖИВЕ, ДЕ ЙОГО НОРА, ЯКІ СПИРТОВІ НАПОЇ ВЖИВАЄ, ОДНУ ЧИ ДВІ ЖІНКИ МАЄ. КУРИТЬ ЦИГАРКИ, ЧИ МОЖЕ, КУРИВ. ЧАСОМ НЕ ВІН У СУБОТУ КРАМНИЦЮ НОМЕР ЧОТИРИ СПАЛИВ? КОЛИ ВІН КУРЕЙ ХАПАВ, ТО ХТО ЙОМУ ДОПОМАГАВ?
— ПРОБАЧТЕ! ВИ, ОЧЕВИДНО, МОЮ БАЙКУ ЗРОЗУМІЛИ БУКВАЛЬНО? ІМ’Я МОГО ТХОРА АЛЕГОРИЧНЕ. Я ПАРОДІЙНО НАТЯКАВ...
— АГА, АГА!.. ЯСНО... ПОНЯТНО... ВИ, ЗНАЧИТЬ, НАТЯКАЄТЕ, ЩО В НАШОМУ РАЙОНІ ЄСТЬ ПАРОДІЙНІ КУРИ І ПАРОДІЙНІ ЗЛОДІЇ?
— ХТОЗНА, МОЖЕ, ЗЛОДІЇВ І НЕМА. БАЙКА НАПИСАНА В МАНЕРІ ПИСЬМА
ЕЗОПА, ШИРОКО ВІДОМОГО В ОБЛАСТІ.
— АХ, ЕЗОПА?.. ДАК, КАЖЕТЕ, ВІН УЖЕ ПРАЦЮЄ В ОБЛАСНОМУ ЦЕНТРІ?
ТОДІ ПРОБАЧТЕ! ВИБАЧТЕ, ЩО МИ ВАС ПОТУРБУВАЛИ.

3. ВИКОНАННЯ САМОСТІЙНОЇ РОБОТИ: НАПИСАННЯ ВЛАСНОЇ ГУМОРИСТИЧНОЇ ОПОВІДІ
ОРІЄНТОВНА ТЕМАТИКА:
- ШКІЛЬНЕ ЖИТТЯ;
-  ПРИГОДИ НА КАНІКУЛАХ АБО ПІД ЧАС ПОДОРОЖІ;
- ВЗАЄМОСТОСУНКИ В СІМ’Ї;
-  ЛЮДИНА — СУСПІЛЬСТВО, ПРИРОДА;
-  ОСНОВНІ ЖИТТЄВІ ЦІННОСТІ.
ПОВТОРИТИ СТР.233-254, ПІДГОТУВАТИСЯ ДО КОНТРОЛЬНОЇ РОБОТИ.


Немає коментарів:

Дописати коментар